måndag 13 maj 2013

Ljuva Julia


Hej! Jag heter Julia och har blivit tillfrågad om jag ville skriva ett inlägg eller två om vegetarianism på den här bloggen. Det hade inte kunnat komma lägligare, eftersom min egen blogg stått stilla i flera månader så kliar det lite i fingrarna efter att skriva något som inte är skolrelaterat.
 Jag började fundera över vegetarianism när jag var sexton och har väl blivit vegetarian successivt kan man säga. I början slutade jag bara äta kött i skolan men fortsatte äta det hemma eftersom jag bodde hos mina föräldrar och var för lat för att laga min egen mat. När jag flyttade hemifrån när jag var nitton så slutade jag äta kött men fortsatte äta fisk, samt fortsatte äta kött när jag var hemma hos min familj och hälsade på. Så har det fortsatt fram till årsskiftet nu, då jag bestämde mig för att ha som nyårslöfte att sluta äta fisk och kött helt och hållet. Eller okej, jag åt sill när jag var på påskmiddag hos mina föräldrar men usch, det gör jag faktiskt inte om i första taget. När jag väl slutat äta fisk ibland upptäckte jag att jag inte kunde med konsistensen alls när jag väl testade. Det kändes verkligen att jag tuggade på en fisk liksom.
Vad vill jag komma fram till med det här inlägget nu då? Jo jag antar att det är att det finns olika sätt att vara vegetarian på. Min sambo, som har varit vegetarian ”på riktigt” i tretton år, tycker fortfarande inte att jag är en riktig vegetarian eftersom jag äter ost med löpe. Så här i efterhand kan jag ju hålla med om att jag väl egentligen inte var vegetarian de första sex-sju åren som jag kallat mig vegetarian utan snarare bara undvikit kött när det passat mig.
Till en början slutade jag äta kött på grund av mitt dåliga samvete, jag ville inte stödja köttindustrin som den såg ut då och som den ser ut idag. Idag tycker jag likadant men nu väljer jag också bort kött (och fisk) för att det är så himla skadligt för miljön. Jag funderar ofta på om jag tycker det är fel, rent etiskt, att äta andra djur. Det tyckte jag inte när jag började vara vegetarian (obviously) men idag är jag osäker. Jag tror inte jag tycker det, men jag har svårt att tänka mig att jag kommer börja äta kött igen någonsin. Möjligen fisk.

Är du vegetarian? Varför/varför inte?
Julias blogg

3 kommentarer:

  1. Många vegetarianer sätter sig själva på höga hästar och ser ner på människor som inte är vegetarianer. Jag som oftast väljer bort kött och i princip aldrig lagar mat med kött i blir ändå påhoppad av vegetarianer pga den lilla mängden kött som jag ändå konsumerar. Varför inte vända hela diskussionen till att uppmuntra folk som faktiskt väljer bort kött och sprida recept som helt är fria från kött men ändå innehåller alla ämnen (samt tillräcklig mängd protein)? Jag diskuterar gärna köttindustrin, men ser ändå att det är viktigare att folk i allmänhet väljer fairtrade-varor i så stor utsträckning som möjligt.

    Det ska bli intressant att följa ert projekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kajsa!

      Jag kan hålla med dig om det. Jag tror faktiskt till viss del att folk "hoppar på dig" för att det känns enklare att försöka påverka någon som nästan är där än någon som tror att vegetariskt är för kaniner. Med det inte sagt att det är rätt av dem. Jag vet veganer som ser ner på folk som "bara" är vegetarianer och så vidare och det suger så klart. Men ja, alla prioriterar vi olika! Du prioriterar fair trade framför andra saker och jag prioriterar vegetariskt framför fair trade (det enda jag försöker köpa fair trade genomgående är kakao och bananer).

      Det är klart man ska få prioritera olika men jag tycker samtidigt att man måste kunna ifrågasätta hur andra prioriterar och man måste få försöka diskutera saker. Sedan har ju du så klart också rätt att säga ifrån!

      Jag hoppas att du inte tog illa upp av mitt inlägg för det var delvis vad du skriver om jag ville sätta fingret på - att olika personer ser på vegetarianism på olika sätt och så måste det nog få vara.

      Radera
    2. Hej Kajsa

      Kul att du kollar in bloggen! Tanken med projektet är att det är upp till författarna vilket aspekt kring vegetarianism de väljer att skriva ett inlägg om. Vi som kör bloggen resonerar så att de idag handlar om så mycket mer än bara matvanor när man aktivt väljer bort kött. Miljötänk, djurrätsfrågor, politiskställning och image är bara några exempel på vad som också står i stor fokus när man diskuterar varför folk gjort valet. Tanken är att inspirera och dela kunskap och erfarenheter.

      Med det sagt så är det ju upp till var och en vad man väljer att skriva i inlägget! Deltagande är öppet och om du känner dig sugen är det helt okej att själv göra ett inlägg. Om du väljer att göra det som kritik och svar på tal eller som du själv föreslog att dela ett sjysst recept är helt upp till dig. Info om hur finns i Delta i Vego by Choice tabben upptill!

      / Linus

      Radera